Výstavba obchvatu Bratislavy sa posúva o rok, na 2015

20.02.2013 Bratislava

Bratislava 20. februára (TASR) – Diaľnica D4, ktorá by mala tvoriť obchvat Bratislavy, znamená pre diaľničiarov veľkú výzvu. Začiatok stavebných prác na tejto štvorprúdovke v roku 2015 je tak podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) "veľmi ambicióznym" termínom. Priznala to investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.

"Rok 2015 je veľmi ambiciózny pre začatie stavby D4," uviedla pre TASR Chomová. Pôvodne sa pritom počítalo so spustením stavebných prác na tejto diaľnici v roku 2014. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) ho však po aktualizácii Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest presunul o rok neskôr.

Peripetie pri príprave výstavby D4 môže priniesť napríklad fakt, že v rámci procesu posudzovania vplyvu diaľnice na životné prostredie (EIA) sa našli významné vplyvy stavby na územia Natura 2000. "Je to vplyv na hniezdiská vtákov popri Dunaji," priblížila Chomová. Preto je podľa jej slov pri tejto stavbe nutné vyhlásiť vyšší verejný záujem štátu. To znamená, že táto stavba má vyšší záujem ako ochrana hniezdisk.

"Na druhej strane je to ale spojené s prípravou a realizáciou kompenzačných opatrení. To znamená v tomto prípade vybudovanie alebo vysadenie nových plôch, kde budú môcť tieto vtáky hniezdiť," dodala Chomová.

Ďalším problémom pri príprave stavby je nesúlad s územným plánom mesta Bratislava. Trasa, ktorá je zakreslená v územnom pláne Bratislavy, prechádza cez chránené územia s 5. stupňom ochrany. No situáciu nezjednodušujú ani požiadavky a stanoviská takmer každého z okolia Bratislavy, koho sa stavba dotýka. "Je veľmi náročné nájsť kompromis technického riešenia medzi požiadavkami jednak na ochranu životného prostredia, medzi technickými požiadavkami či požiadavkami dotknutých strán," vysvetlia Chomová.

A to všetko tak, aby mala stavba také technické riešenie, ktoré bude možné zafinancovať. Z čoho by sa mala diaľnica platiť, je pritom v súčasnosti ešte otvorené. Hovorí sa o nej ako o možnom adeptovi na realizáciu prostredníctvom takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt).

Samotná výstavba obchvatu Bratislavy bude finančne náročná. Napríklad časť diaľnice D4 z Jaroviec po Ivanku pri Dunaji má odhadované stavebné náklady vo výške 576 miliónov eur. Ďalší úsek na D4 z Ivanky pri Dunaji po Záhorskú Bystricu si podľa odhadov vyžiada 599 miliónov eur a tretí, z Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom, má vyčíslené náklady na 100 miliónov eur.
 

Vyberte región